گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی، یکی از جالب ترین انواع گیربکس های موجود در کنترل حرکت است. آنها اغلب در خودرو به عنوان بخش مهمی از سیستم انتقال قدرت اتوماتیک استفاده می شوند. کار اصلی گیربکس، انتقال گشتاور از الکتروموتور به قطعات دیگر استفاده می شود.

 

ساختار این قطعه را می توان به منظومه شمسی تشبیه کرد که در آن سیارات به دور خورشید می چرخند، در گیربکس خورشیدی نیز یک دنده در مرکز قرار می گیرد و چند دنده به دور آن می چرخند. از این رو به آن “گیربکس سیاره ای” نیز می گویند. گیربکس های خورشیدی می توانند توسط مو موتورهای الکتریکی ، موتورهای هیدرولیک یا موتورهای احتراق بنزینی یا دیزل تامین شوند.

 

گیربکس خورشیدی

اجزای گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی شامل سه نوع دنده است. دنده اصلی، دنده خورشیدی است و در مرکز گیربکس واقع شده است.  یک یا چند دنده هرزگرد سیاره ای و یک دنده حلقه ای در اطراف آن قرار دارند. این سه جزء در چرخ دنده های اتومات از طریق کلاچ و یک سری باند ثابت می شوند یا حرکت می کنند.

 

 همه دنده های هرزگرد سیاره ای به وسیله پوسته ای به یکدیگر متصل شده اند و طوری بین دو دنده دیگر قرار گرفته که از یک سمت به دنده خورشیدی و از سمت دیگر به دنده رینگی وصل شده است و حول محور خود در حال چرخش است. محور دنده های خورشیدی و رینگی تحت عنوان محور ورودی یا خروجی گیربکس بکار می روند. دنده رینگی، گرد است و محیط داخلی آن دندانه دار می باشد و بطور مداوم با دنده های دیگر درگیر است.

حتما مطالعه کنید
نکات مهم در گیربکس بالابر

گیربکس سیاره ای چگونه کار می کند؟

گیربکس خورشیدی نوعی جعبه دنده است که در آن دنده ورودی و خروجی دارای مرکز چرخش یکسانی هستند. این بدان معنی است که مرکز دنده ورودی به دور مرکز دنده خروجی می چرخد ​​و شافت های ورودی و خروجی در یک راستا قرار می گیرند. در واقع، بار ناشی از چرخ دنده خورشیدی در چند دنده هرزگرد سیاره ای پخش می شود که می تواند برای هدایت دنده حلقه ای خارجی یا شافت یا دوک استفاده شود. دنده خورشیدی مرکزی با به حرکت درآوردن چرخ دنده خارجی چرخان باعث افزایش گشتاور و کاهش سرعت می شود.

 

مزیت های گیربکس خورشیدی

مزایای بی شمار جعبه دنده سیاره ای دلیل اصلی محبوبیت آنها به عنوان یک راه حل انتقال قدرت بوده است.

در ادامه پنج مزیت برتر جعبه دنده های سیاره ای را با هم مرور می کنیم:

 

  1. گیربکس سیاره ای سیستم انتقال قدرت قابل انعطاف و قابل اطمینان را تضمین می کند

این گیربکس ها طیف گسترده ای از قدرت و نسبت را فراهم می کنند ، که باعث می شود برای  بسیاری از صنایع یک گزینه مناسب باشد.

توانایی تغییر دقیق میزان قدرت و سرعت ، گیربکس های سیاره ای را برای بسیاری از کاربردهای خاص مانند توربین بادی ، موتورهای احتراق داخلی و … مناسب می کند.

 

  1. نسبت سرعت گسترده با طول عمر طولانی

برای همان میزان ظرفیت بار ، یک جعبه دنده سیاره ای عمر بیشتری نسبت به گیربکس های سنتی دارد. آنها در دامنه وسیعی از نسبت سرعت ارائه می شوند  تا نیازهای خاص هر برنامه ای را برآورده کنند.

حتما مطالعه کنید
گیربکس کرانویل یا شافت از بغل چیست؟

 

  1. اندازه جمع و جور و سبک وزن

این یک جنبه حیاتی در اطمینان از کارایی و قابلیت اطمینان است. وزن گیربکس خورشیدی مدرن با همان گشتاور خروجی تا 50٪ کمتر از یک گیربکس سنتی است. بنابراین ، کار با این گیربکس ها و نصب آنها آسان است.

 

  1. طراحی منحصر به فرد برای تراکم توان بالا

چگالی توان بالا یکی از مزایای جعبه دنده سیاره ای است. این امر عمدتا به دلیل وجود دنده های زیاد در سیستم گیربکس است که امکان توزیع نیرو را فراهم می کند. با تقسیم بار در بین دنده های مختلف ، گیربکس خورشیدی نه تنها کارایی را افزایش می دهد ، بلکه احتمال سایش را نیز کاهش می دهد.

 

همچنین، طراحی مدولار و چینش کواکسیال برخی از دنده ها از دیگر مزایای گیربکس سیاره ای است.

 

5.دقت بالا

گیربکس های سیاره ای برای سهم بالایی از انرژی ورودی طراحی شده اند که به یکپارچه سازی سایر تنظیمات دنده کمک می کند. هر جز به گونه ای طراحی شده است که ثبات بالایی را در هر جنبه از سیستم انتقال قدرت به صورت دقیق فراهم می کند.

 

 

مزیت های گیربکس خورشیدی

 کاربرد گیربکس خورشیدی

یک گیربکس سیاره ای برای انتقال بیشترین گشتاور در کم حجم ترین اندازه استفاده می شود. چرخ دنده های خورشیدی در کاربردهایی که فضا محدود است مورد استفاده قرار می گیرند ، زیرا آنها به طور معمول کوچک تر از انواع دیگر گیربکس ها هستند. همچنبن، از این قطعه می توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد. از جمله:

  • در یک ربات ، برای بهبود گشتاور
  • یک ماشین چاپ برای کاهش سرعت غلتک ها
  • برای موقعیت یابی دقیق
  • در دستگاه بسته بندی محصولات قابل تولید مجدد
  • درایو های چرخ
  • ردیابی درایوها
  • نقاله
  • درایوهای بالابر
  • درایوهای وینچ
  • پمپ ها
  • انژکتور لوله کویل
  • درایو های حفاری
  • درایو های سر برش
حتما مطالعه کنید
معرفی انواع چرخدنده

 

از مجموعه دنده های گیربکس سیاره ای می توان به صورت مرحله ای استفاده کرد ، که گزینه های متنوعی برای سرعت انتقال را ارائه می دهد که می تواند نیازهای ما را برآورده کند.

 

محدودیت های جعبه دنده سیاره ای

اگرچه جعبه دنده های خورشیدی بسیار متنوع هستند و به شدت در صنایع مختلف به آنها اعتماد می شود ، اما معایبی نیز دارند. از آنجا که طراحی یک گیربکس سیاره ای بسیار پیچیده است ، به طور کلی گران تر از انواع دیگر گیربکس ها می باشد.

 

همچنین اگر یک دنده هرزگرد سیاره ای نزدیکتر از چرخ دنده خورشید باشد ، ممکن است عدم تعادل در سیستم چرخ دنده سیاره ای وجود داشته باشد که منجر به سایش زود هنگام و خرابی آن شود. اثر یکنواخت چرخ دنده های سیاره ای اغلب دفع حرارت را دشوارتر می کند ، بنابراین ممکن است برای ماشین هایی که با سرعت بسیار بالایی کار می کنند یا عملکرد مداوم دارند ، خنک سازی لازم باشد.

 

با توجه به موارد فوق ، نمی توان از نگهداری مناسب غافل شد ، به همین دلیل باید از روش روانکاری مناسب برای اطمینان از دوام گیربکس های سیاره ای استفاده شود. همیشه باید اطمینان حاصل کنید که هر گیربکس با روغن ، گریس یا ژل مصنوعی روغن کاری شده است تا از فرسودگی آن جلوگیری کنید و مطمئن شوید که خوب کار می کند. همچنین ، روان کننده عملکرد خنک کننده و کاهش ارتعاش را به غیر از اهداف اساسی روغن کاری ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *