نکات مهم در گیربکس بالابر

نکات مهم در گیربکس بالابر

بالابر های ساختمانی ابزاری بسیار مهم و کاربردی هستند که این امکان را به شما می‌دهند که ابزار و مصالح ساختمانی را از طبقات پایین ساختمان به طبقات بالایی منتقل کنید، درنتیجه وجود این ابزار تاثیز بسزایی و غیر قابل انکاری در پیشرفت هرچه سریعتر و راحت تر روند کاری بنا در ساختمان سازی دارد به خصوص برای ساختمان های چند طبقه وجود این ابزار بسیار مهم و ضروری است.

 

گیربکس بالابر یکی از مهمترین قطعات بالابر های ساختمانی هستند که وظیفه‌ی آن‌ها انتقال نیرو در این دستگاه برای انجام فرایند جابجایی است که بدون وجود این ابزار کاربردی بالابرهای ساختمانی عملا کاربردی ندارند. درنتیجه با توجه گیربکس های بالابر تصمیم گرفتیم در این مقاله نکات مهم در رابطه با این ابزار را مورد بررسی قرار دهیم تا به شما در تهیه یک نمونه‌ی خوب از این قطعه کمک کند.

 

گیربکس بالابر

گیربکس بالابر چیست؟

گیربکس بالابر وسیله‌ای کاربردی است که وظیفه آن انتقال مصالح ساختمانی به طبقات بالاتر است و برای ساختمان های چند طبقه وسیله‌ای بسیار کاربردی محسوب می‌شود، از جمله ویژگی های مثبت و جالب توجه گیربکس های بالابر این است که دارای خاصیت قفل شوندگی هستند که تا حد زیادی به کاهش احتمال سقوط اجسام از ارتفاع به سمت پایین را کاهش می‌دهد و در نتیجه به جلوگیری از رخداد سوانح خطرناک نیز کمک میکند، خاصیت قفل شوندگی گیربکس بالابر همچنین این ویژگی را به بالابرهای ساختمانی می‌دهد که هنگام قطع شدن برق از سقوط مصالح به پایین جلوگیری شود و از ایجاد مشکل در مواقع اضطراری نیز جلوگیری می‌کند.

حتما مطالعه کنید
معرفی انواع چرخدنده

 

در نتیجه طبیعی است که یکی از مهمترین مسائلی که افراد حین خرید بالابر ساختمانی به آن توجه می‌کنند، نوع و کیفیت گیربکس آن است،  بررسی میزان توان موتور الکتریکی گیربکس یکی از مهمترین ویژگی هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد، باوحود کاربردی و مهم بودن این وسیله باید بدانید که گیربکس ها نیز پس از مدتی مورد استفاده قرار گرفتن ممکن است کارایی‌شان کاهش یابد و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند اما نیازی نیست نگران شوید چرا که با وجود برند هایی از شرکت های مختلف به راحتی می‌توانید این قطعه را در بازار پیدا و تعویض نمایید، اما مهمترین نکته این است که هنگام خرید بالابر حتما به کیفیت گیربکس آن توجه کنید تا مدت زمان طولانی تری برای شما کار کند و نیاز به تعویض این وسیله در بازه ‌ی زمانی کوتاهی نداشته باشید.

 

انواع گیربکس بالابر

به طور کلی گیربکس ها دو نوع کاهنده و افزاینده را شامل می‌شوند؛ که با توجه به چگونگی طراحی آن‌ها می‌توانند موجب تغییر جهت نیرو شوند، گیربکس هایی که برای بالابر‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند گیربکس های حلزونی نامیده می‌شوند، به طور کلی گیربکس های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند کارایی داشته باشند اما گیربکس های حلزونی با توجه به ویژگی های ساختاری که دارند برای این استفاده مورد مناسب و بهتری محسوب می‌شوند.

 

همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم قابلیت قفل شدن از مهمترین ویژگی های گیربکس است که برای جلوگیری از بسیاری از حوادث غیرمنتظره ضروری است و گیربکس های حلزونی این قابلیت را دارا هستند و هنگامی که موتور بالابر دچار مشکل شود و یا از کار بیفتد این خاصیت موجب می‌شود که بالابر به پایین برنگردد و در جای خود متوقف شود.

حتما مطالعه کنید
گیربکس کرانویل یا شافت از بغل چیست؟

 

انتخاب نوع گیربکس مورد استفاده در بالابر به نوع بالابر و همچنین میزان بار مجازی که بالابر می‌تواند تحمل کند نیز بستگی دارد، بیشتر گیربکس های حلزونی که در بالابر ها مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای سایز کوچکی هستند اما با این وجود میزان توان آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. لازم به ذکر است که گیربکس های بالابر در اندازه‌های بزرگ هم وجود دارند که از توان بالاتری برخوردار هستند و طبیعی است که این ویژگی ها بر قیمت گیربکس ها تاثیر گذار باشد.

انواع گیربکس بالابر

نکات مهمی که هنگام خرید و استفاده از گیربکس بالابر باید به آن‌ها توجه شود.

-اگر قصد خرید گیربکس بالابر را دارید به شما توصیه میکنیم که این وسیله را حتما از فروشگاه های بزرگ و معتبر خریداری کنید چرا که فروشگاه های معمولی مکان مناسبی برای خرید این وسیله ها نیستند.

 

-همیشه در هنگام خرید گیربکس بالابر به ضریب تبدیل آن توجه کنید، ضریب تبدیل این وسیله هرگز نباید کمتر از ۴۰ باشد چرا که در این صورت ویژگی قفل شدن را ندارد و می‌تواند برگشت پذیر باشد بنابراین در زمان انتقال بار ممکن است خطراتی ایجاد کند.

 

-ضریب تبدیل گیربکس مناسب نباید از ۸۰ نیز بیشتر باشد چرا که به علت بالا بودن ضریب تبدیل هنگام انتقال مصالح به دندانه های گیربکس فشار بسیار زیادی وارد می‌شود که می‌تواند موجب شکستگی آن‌ها شده و سانحه ایجاد کند.

 

-بهتر است از گیربکس های دارای پوسته‌ی آلومینیومی استفاده کنید چرا که این نمونه از گیربکس ها سبک تر هستند و توانایی مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند.

 

-محل نصب گیربکس بسیار مهم است و حتما باید د نظر داشته باشید که محلی را برای نصب گیربکس در نظر بگیرید که دارای رطوبت و دمای محیطی ثابتی باشد، معمولا در دفترچه راهنمای همراه گیربکس ها به ویزگی هاب محیطی محیطی مناسب  گیربکس ها ازجمله: درجه حرارت و میزان رطوبت مناسب محیط اشاره شده است، همچنین مهم است که در محیط نصب گیربکس ها گرد و غبار و آلودگی وجود نداشته باشد.

حتما مطالعه کنید
گیربکس بالابر ساختمانی

 

-فراموش نکنید که حتما در هنگام خرید از نحوه‌ی اتصال گیربکس به موتور اگاه شوید، توجه به این نکته بسیار مهم است به این دلیل که بعضی از گیربکس ها به طور مستقیم به موتور متصل می‌شوند و نمونه هایی دیگر از آن‌ها به وسیله‌ی کوپلینگ به موتور متصل می‌شوند.

 

-مراقبت و نگهداری مناسب از گیربکس های بالابر عمر مفید و همچنین میزان بازدهی این دستگاه را افزایش می‌دهند، که موجب می‌شود هزینه‌ی کمتری را صرف تعویض یا نگهداری آن‌ها کنید، یکی از گزینه هایی که در محافظت و نگهداری از گیربکس ها اهمیت دارد روغن کاری کردن دندانه های آن است که موجب افزایش توانایی و کار آمدی این دستگاه شده و به کاهش فشار وارده به دندانه های دستگاه در حین انجام کار نیز کمک می‌کند در نتیجه بر افزایش میزان عمر مفید این دستگاه تاثیر بسزایی دارد.

خرید و استفاده از گیربکس بالابر

جمع بندی

گیربکس بالابر وسیله‌ای کاربردی است که جهت انتقال مصالح به ارتفاعات بالاتر در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد با توجه به کاربردی بودن این وسیله دقت در انتخاب نمونه‌ی مناسب و با کیفیت آن بسیار مهم و قابل توجه است و علاوه بر آن نگهداری و استفاده‌ی درست از آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که هم موجب افزایش کارامدی دستگاه شده و هم از صرف هزینه‌ی اضافی جلوگیری می‌کند؛ با وجود توضیحات ارائه شده در این مقاله به اهمیت به کار گیری دقت در زمان خرید گیربکس بالابر و همچنین اهمیت نگهداری از آن پی خواهید برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *