گیربکس پله برقی

معرفی انواع گیربکس پله برقی

سازندگان پله برقی عموما از گیربکس پله برقی در انواع مختلفی استفاده می کنند. امروزه در بیشتر ساختمان های اداری و تجاری، مراکز خرید بزرگ، مترو، فرودگاه و اماکن پرتردد عمومی پله برقی وجود دارد. در شرایط فعلی امکان طی کردن مسافت های پایین به بالا یا برعکس برای بیشتر افراد از جمله سالمندان، بیماران، مسافرین و عابرین وجود ندارد. به طور کلی پیشرفت تکنولوژی بر تمام امکانات زندگی تاثیر می گذارد و شما نمی توانید همگام با تکنولوژی پیش بروید اما از هیچ امکانات رفاهی و سرعت بخشی در کارها بهره نبرید.

افزایش جمعیت مهمترین معضل در تمام جوامع می باشد و باید برای جابجایی و حمل نقل در فضاهای پر رفت و آمد چاره ای اندیشیده می شد اختراع آسانسور و پله برقی مشکلات این چنینی را کاهش داده است.

معرفی انواع گیربکس پله برقی

گیربکس پله برقی چیست؟

در مکان هایی که ازدحام جمعیت زیاد است از پله برقی که نوعی نقاله محسوب می شود استفاده می شود در این دستگاه ها برای نیروی محرک و انتقال قدرت از گیربکس پله برقی و الکتروموتور الکتروژن استفاده می شود که بسته به قدرت و توانشان در انواع مختلفی وجود دارند و در کارکرد وسیله تاثیر به سزایی دارد. گیربکس ها نقش پر اهمیتی در این وسیله حمل و نقل ایفا می کنند و همانند موتور در بخش بالایی پله تعبیه می شود.

حتما مطالعه کنید  گیربکس شافت مستقیم یا هلیکال

در هر موتور برای تغییر سرعت و تغییر گشتاور خروجی از قطعه ای به اسم گیربکس استفاده می شود که به صورت جعبه ای با چندین چرخ دنده ی کوچک و بزرگ سبب افزایش گشتاور تولیدی می شود. این قطعه در موتور پله برقی هم وجود دارد. موتور در این دستگاه با در نظر گرفتن ارتفاع و عرض مورد نیاز است که به نوعی تعیین کننده ظرفیت پله می باشد تعیین می شود. که به طور مثال برای پله های با ظرفیت کمتر، موتور ۵/۵کیلوات  به کار گرفته میشود و یا  برای ارتفاع بیشتر، از ۷/۵کیلو وات و ۱۱ کیلووات استفاده میشود.

متداول ترین گیربکس در پله برقی

گیربکس پله برقی در تمامی این دستگاه ها با توجه به نوع موتور دستگاه، طرفیت دستگاه و … تعیین می گردند و قطعا تولیدکنندگان برای تعیین نوع مناسب این قطعه باید ویژگی ها و پارامترهای زیادی را در نظر بگیرند. متداول ترین گیربکس ها مورد استفاده در پله های برقی شامل گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم، گیربکس حلزونی، گیربکس خورشیدی می باشد.

 

گیربکس پله برقی

گیربکس پله برقی مدل هلیکال شافت مستقیم یا چرخ دنده ساده

در برخی مراکز تجاری و عمومی کوچک که ازدحام جمعیت آنچنانی دیده نمی شود و معمولا فشار بالایی بر روی پله نیست. از گیربکس پله برقی مدل هلیکال شافت مستقیم در ساخت دستگاه استفاده می شود. اگر توجه کرده باشید در برخی از مراکز دارای پله برقی محورهای دستگیره پله حرکت می کند. این گیربکس ها یا چرخ دنده ها با استفاده از زنجیر قسمت های دستگیره و پله را حرکت می دهند. این دستگاه از مزایا و معایبی برخوردار است که ممکن است بر روی انتخاب آن ها در مراکز عمده تر تاثیر بگذارد.

حتما مطالعه کنید  دستگاه هوادهی آبزیان جهت پرورش میگو و ماهی

مزایای چرخ دنده ساده:

مهمترین مزیتی که نظر بسیاری از نصب کنندگان این دستگاه را جلب کرده و تصمیم به نصب آن در مراکز کوچک می کنند قیمت مناسب آن می باشد. پله هایی را با چنین گیربکسی نصب می شود صرفه اقتصادی بالایی دارند.

معایب گیربکس هلیکال:

قطعا پله های با چرخ دنده ساده یا هلیکال توانای اجرا در بیشتر محیط ها را ندارند چون با معایبی از قبیل حجم نسبتا زیاد، شوک پذیری کمتر و خراب شدن زیاد و در نتیجه عمر کم می باشد. از دیگر معایب راندمان پایین و محدود بودن نسبت های تولیدی در سایز این گیربکس می باشد که تمامی این موارد سبب شده است که تقاضا برای مدل همچنان پایین باشد.

گیربکس پله برقی مدل حلزونی

گیربکس پله برقی مدل حلزونی با داشتن محاسن زیاد و معایب اندک به یکی از نمونه های پر مصرف در ساخت این دستگاه تبدیل شده است. عملکرد و حرکت دستگاه هایی که با این قطعه حلزونی ساخته شده اند به گونه ای است که توسط زنجیر به محورهای دستگیره و پله انتقال می یابد.

مزایای گیربکس حلزونی: دلیل استفاده گسترده این مدل در پله های برقی قطعا موارد زیادی است که برخی از این موارد سهولت در نصب، مدل اتصال( اتصال به الکتروموتور)، قیمت تمام شده مناسب و صرفه اقتصادی بالا اشاره کرد. کیفیت این محصول و طول عمر بالای آن و همچنین تعمیرات مناسب هم می تواند دلیلی بر تقاضای استفاده زیاد این مدل باشد‌.

معایب گیربکس حلزونی: گیربکس های حلزونی مورد استفاده در پله برقی در حین کار دمای بالایی دارند و در دورهای بالاتر از ۱۵۰۰ استفاده نمی شوند و همچنین راندمان پایین تا ۶۵ درصد جزء معایبی ثبت شده ی این مدل هستند.

حتما مطالعه کنید  گیربکس پارالل طرح Rossi ایتالیا

 گیربکس پله برقی مدل خورشیدی

یکی از بهترین مدل های حال حاضر گیربکس پله برقی مدل خورشیدی می باشد. قطعا در بیشتر مکان های تجاری به دنبال نصب تجهیزات انتقال افراد با کمترین اشغال فضا و راندمان بالا مانند هستند از این رو پله برقی و آسانسور دو وسیله پرکاربرد در این خصوص هستند. با توجه به مزایا و معایبی در گیربکس پله برقی مدل چرخ دنده و حلزونی بیان کردیم نیاز به یک محصول با معایب کمتر و تکنولوژی بهتری بود. گیربکس مدل خورشیدی به دلیل وضعیت قرارگیری و نوع اتصال با الکتروموتور کمترین فضا را اشغال می کند و طراحی و ساخت سازه ی پله را آسانتر می کند. این مدل با استفاده از چرخ دنده، انتقال حرکت به محور زنجیر و محور دستگیره را انجام می دهد.

گیربکس های خورشیدی به دلیل وضعیت قرارگیری و نوع اتصال با الکتروموتور فضای کمتری را اشغال کرده و طراحی و ساخت سازه را به نحوی آسان تر می کند. این ویژگی سبب آسانتر شدن و برابر شدن سرعت خطی حرکت دستگیره و پله می باشد.

مزایای مدل خورشیدی:

از مهمترین مزایای این مدل شامل راندمان کاری بالا تا ۹۵ درصد، عدم اشغال فضا برای نصب، نگهداری و تعمیرات آسان نسبت به سایر مدل ها، مصرف انرژی حداقلی، تحمل بالای شوک های ناشی از نیروهای وارده محوری و شعاعی، تنوع نسبت خروجی گیربکس در سایز تولیدی، داشتن تنوع بالا در نوع تیپ و مدل با توجه به نیاز طراح و سازنده می باشد.

متداول ترین گیربکس در پله برقی

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
دریافت قیمت و مشاوره