چرخ دنده های مخروطی

چرخ دنده های مخروطی

مقدمه:

همان طور که می دانید، چرخ دنده به گونه ای طراحی شده است که با دور 1400 دور در دقیقه برای دنده خروجی 23 دور در دقیقه می چرخد. بر اساس تجزیه و تحلیل طراحی چرخ دنده، یک موتور دنده مناسب برای طراحی جهت استفاده موثر انتخاب شده است. با بررسی انواع مختلف چرخ دنده ها، پیگیری طیف وسیعی از کاربردها برای هر نوع چرخ دنده دشوار است، لذا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چرخ دنده های مستقیم، مورب، مخروطی و برخی از برنامه هایی که می توان از آنها استفاده کرد، لازم است ادامه مطلب را دنبال کنید تا بتوانید اطلاعات موثری در این زمینه کسب کنید.

چرخ دنده های مخروطی

بررسی عملکرد انواع چرخ دنده ها

  • چرخ دنده مخروطی

چرخ دنده های مخروطی به شکل مخروطی شکل هستند که برای انتقال حرکت بین محورهای متقاطع طراحی شده اند. آنها معمولاً بر روی شفت هایی نصب می شوند که 90 درجه از یکدیگر فاصله دارند، اما می توانند تقریباً در هر زاویه ای طراحی شوند.

  • چرخ دنده های مستقیم

چرخ دنده های مستقیم، رایج ترین و همچنین ساده ترین نوع چرخ دنده ها هستند. از دندانه های مستقیمی برخوردار هستند و شبیه چرخ دنده هستند، با این تفاوت که بیشتر مخروطی هستند تا استوانه ای. آنها همچنین به دلیل شکل دندانه مشابه و نحوه درگیر شدن دندانه های خود، دارای خواص بسیاری از چرخ دنده های دیگر هستند.

حتما مطالعه کنید
چرخ دنده شانه ای

چرخ دنده های مستقیم

  • چرخ دنده مورب

چرخ دنده های مورب دارای کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف مانند صنایع صنعتی و تجاری، حمل مواد، خودرو، پمپ ها و صنایع دیگر هستند. برخی از این موارد عبارتند از:

 

تجهیزات کنسرو مواد غذایی

تجهیزات بسته بندی مواد غذایی

تجهیزات موقعیت یابی

تجهیزات چمن و باغ

ماشین آلات، از جمله ماشین تراش و آسیاب

سیستم های فشرده سازی برای بازارهای نفت و گاز

شیرهای کنترل سیال

بررسی تفاوت عملکرد چرخ دنده های مخروطی و مورب

انواع مختلفی از گیربکس وجود دارد و گیربکس مورب یکی از رایج ترین نمونه ها در برنامه های اتوماسیون و انتقال قدرت است. این نام به چرخ دنده درون گیربکس یعنی چرخ دنده های مورب، اشاره می کند که یک واحد تک مرحله ای است که به سادگی لبه های خمیده دو چرخ دنده را به هم متصل می کند و چرخش یکی را به دیگری، مانند انگشتان قفل شده منتقل می کند.

 

فروش انواع چرخدنده

 بیشتر چرخ دنده های مخروطی از نظر ظاهری مخروطی شکل هستند، این امر به این دلیل است که سطح گام چرخ دنده طوری طراحی شده است که در زاویه ای قرار بگیرد که با یک چرخ دنده متصل شود تا قدرت را در زاویه ای از منبع حرکت دهد. اگر آن زاویه کمتر از 90 درجه باشد، این چرخ دنده، مخروطی شکل یا طرح حاد خارجی نامیده می شود، زیرا دندانه ها رو به بیرون هستند. هر چیزی که دارای زاویه مبهم باشد، یعنی بیشتر از 90 درجه به عنوان یک چرخ دنده داخلی شناخته می شود. شما همچنین می توانید یک چرخ دنده تاج دار داشته باشید، جایی که زاویه های گام دقیقاً 90 درجه است و دندانه ها موازی محور هستند، شبیه نقاط یک تاج. این گیربکس های مورب، در طیف وسیعی از محیط ها برای انتقال و یا تقسیم قدرت یک درایو مکانیکی دوار از طریق زاویه مشخص، استفاده می شوند. این زاویه معمولاً 90 درجه است، اما می تواند با توجه به نیاز برنامه در موارد مختلف، مورد بررسی قرار گیرد.

حتما مطالعه کنید
چرخ دنده شانه ای

 

مزیت اصلی چرخ دنده مورب نسبت به چرخ دنده های مخروطی، در انتقال زاویه و بررسی کارایی چرخ دنده ها است. چرخ دنده های مخروطی، معمولاً فقط در حدود 50-80 درصد کارآمد هستند، بنابراین 20-50 درصد از قدرت از طریق انتقال زاویه مناسب از بین می رود. با این حال، گیربکس های مورب می توانند تا 98 درصد موثر و کارآمد باشند، فقط با از دست دادن قدرت کمی از ورودی به خروجی.

 

بر روی چرخ دنده های مخروطی دندانه هایی بر روی شکاف های مخروطی شکل وجود دارد. جفت دنده برای اتصال شفت های متقاطع غیر موازی برای انتقال موتور، درایوهای دیفرانسیل و ابزارهای مکانیکی استفاده می شود.

 

کاربرد چرخ دنده های مورب را می توان در سایر لوکوموتیوها، خطوط راه آهن، نیروگاه ها، ماشین های چاپ یافت. سیستم چرخ دنده به عنوان یک مکانیسم انتقال به طور گسترده ای برای مفهوم انتقال حرکت چرخشی در ماشین ها استفاده می شود.

 

چرخ دنده های مخروطی در طراحی سیستم های انتقال قدرت هلیکوپتر استفاده می شود. چرخ دنده های مورب در سیستم های هلیکوپتر برای انتقال نیرو از موتورهای افقی به محور روتور طراحی شده اند. انتخاب توانایی چرخ دنده ها برای حمل بارهای زیاد و کار با سرعت چرخشی بسیار بالا است.

 

امکان تحقق حرکت بزرگ زاویه ای در مکانیزم این سیستم، نیز به استفاده از آن در سیستم ردیابی اعتبار داده است. خرابی احتمالی مکانیسم معمولاً به دلیل بار و سایش پویا است که باعث خم شدن و سایش دندانه های چرخ دنده می شود. روش برنامه نویسی هندسی برای بهینه سازی و روش طراحی چرخ دنده به منظور محدود کردن چنین جلوه ای استفاده شده است. می توان یک مدل ظرفیت تنش تماسی را برای چرخ دنده مستقیم با استفاده از تقریب هندسی توسعه داد.

حتما مطالعه کنید
چرخ دنده شانه ای

 

نتیجه گیری:

در مجموع، چرخ دنده های مخروطی، به منظور انتقال نیرو بین دو محور استفاده می شوند. در حقیقت آن ها از دندانه های مختلفی تشکیل شده اند که این امر موجب شده کاربردهای متفاوتی را داشته باشند. علاوه بر نوع دندانه ها، جنس چرخ دنده و کیفیت استفاده از آن امری است که باید دقت کافی جهت خرید آن داشته باشید.

 

همان طور که می دانید، امروزه چرخ دنده های مخروطی بیشتر در تقاطع بین محورها به کار می روند، راندمان و بازده کارایی آن ها بین 93 تا 99 درصد است. آن ها با برخورداری از ظاهری مخروطی شکل، ساده ترین نوع چرخ دنده هستند. به منظور خرید آن ها سعی کنید از متخصصان و تکنسین های کاربلد در این حوزه کمک بگیرید تا با بتوانند با راهنمایی شما، در خرید درست و با کیفیت شما نقش موثری داشته باشند. هم چنین عملکرد های متفاوت این نوع چرخ دنده بسته به دندانه های آن ها جزء مواردی است که باید به آن توجه کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *