گیربکس پارالل طرح Rossi ایتالیا

گیربکس پارالل طرح Rossi ایتالیا

گیربکس پارالل 

مقدمه:

گیربکس پارالل شامل مجموعه ای از چرخ دنده های مارپیچ است. چرخ دنده های مارپیچ یک نوع چرخ دنده های استوانه ای هستند. در مقایسه با چرخ دنده های دیگر، سطح تماس بالاتری دارند، ارتعاش کمتری دارند و قادر به انتقال بارهای بزرگتر هستند. مجموعه ای از چرخ دنده های مارپیچ دارای زاویه مارپیچ یکسان هستند، اما عقربه مارپیچ در طرف مقابل قرار دارد. برای آشنایی بیشتر با این نوع گیربکس، لازم است ادامه مطلب را دنبال کنید تا بتوانید آگاهی خود را در این حوزه افزایش دهید.

 

گیربکس پارالل

نکات موثر در استفاده از گیربکس پارالل

گیربکس پارالل را می توان به دو صورت از نظر بخش چرخ دنده در صفحه چرخش و صفحه استاندارد طبقه بندی کرد. اگر جزء مرجع در صفحه چرخش باشد، فاصله مرکزی مانند چرخ دنده ها است تا زمانی که ماژول و تعداد دندانه های یکسان داشته باشند. این امر امکان تعویض ساده با چرخ دنده ها را فراهم می کند. با این حال، در این برنامه، آنها به سنگ های مخصوص آسیاب و برش های مخصوص جوش نیاز دارند که منجر به افزایش قیمت می شود. در غیر این صورت، اگر قسمت مرجع در صفحه استاندارد قرار داشته باشد، امکان استفاده از ابزار جابجایی چرخ دنده وجود دارد. با این حال، ماژول یکسان و تعداد دندان ها در چرخ دنده های دیگر با فاصله مرکزی با چرخ دنده های مارپیچ مطابقت ندارد، لذا تعویض بسیار مشکل ساز می شود. علاوه بر این، شکاف مرکز معمولاً یک عدد صحیح نیست. اگرچه چرخ دنده ها فشار محوری ایجاد نمی کنند، اما به دلیل پیچ خوردگی، چرخ دنده های مارپیچ نیروی محوری تولید می کنند. در نتیجه، استفاده از یاتاقان های رانشی برای جذب این بار مناسب است. با این حال، ترکیب چرخ دنده های مارپیچ چپ و راست و ساخت چرخ دنده های دو مارپیچی، نیروی رانش را حذف می کند.

حتما مطالعه کنید  گیربکس دانخوری بشقابی

 

در حقیقت، چرخ دنده های مارپیچ معمولاً در برنامه های انتقال خودرو با جایگزینی چرخ دنده ها استفاده می شوند. بر خلاف انواع دیگر، چرخ دنده های مارپیچ و گیربکس پارالل هر دو پتانسیل عملکرد روان را دارند. دندان های چرخ دنده مارپیچ با زاویه خاصی بر اساس سطح چرخ دنده بریده می شوند. بنابراین، در حین عمل، هنگامی که دو دندان شروع به درگیری می کنند، تماس بتدریج از قسمتی از دندان شروع شده و با تبدیل چرخ دنده به درگیری کامل، تماس را حفظ می کند. وقتی صحبت از انتقال به میان می آید، نوع مارپیچی بیشترین استفاده از چرخ دنده ها را دارد و حتی مقدار زیادی رانش ایجاد می کند.

 

بررسی عملکرد گیربکس پارلل

گیربکس پارلل از نظر فنی یک چرخ دنده است که دارای زاویه مارپیچ 0 درجه است. برای انواع مارپیچ، زاویه مارپیچ بیشتر بین 15 درجه تا 30 درجه است. شکل معمولی دندانه چرخ دنده به صورت زاویه20 درجه ای تشخیص داده می شود. به طور معمول، چرخ دنده های محرک 14-1/2 درجه معمولی دارند، اما دیگر اینطور نیست. این مشخصات درجه ای اخیر به عنوان زاویه فشار دندان شناخته می شوند. بهترین روش برای درک عملکرد گیربکس پارلل این است که تصور کنید بسیاری از چرخ دنده های متحرک از کاغذ بریده شده و به هم متصل شده اند به طوری که هر قسمت پی در پی به تدریج جلوتر از قسمت قبل پیشرفت می کند. برای بررسی عملکرد چنین پیکربندی، چرخ باید قسمت های خود را در جهت مخالف متزلزل کند. بنابراین، جفت شدن چرخ دنده های مارپیچ در شفت های موازی بدون شک به صورت چپ دست و راست دست است. سیستم های دستی باعث ایجاد نیروی رانش می شود، چیزی که با جفت شدن چرخ دنده ها تولید نمی شود. مدل هایی که از چرخ دنده های مارپیچ استفاده می کنند، باید با استفاده از غلتک یا یاتاقان که قادر به مدیریت بارگذاری محوری هستند، با این بارگذاری محوری برخورد کنند.

حتما مطالعه کنید  گیربکس شافت مستقیم یا هلیکال

 

  • مزایای گیربکس پارلل

با در نظر گرفتن طرح های مختلف، به راحتی می توان هر لایه چرخ دنده ای را قبل از تماس قسمت بعدی به تدریج با جفت خود جفت کرد. از آنجا که عرض هر دندانه بیشتر است، دندانه های بیشتری نیز در هر زمان در تماس هستند. بنابراین، گیربکس پارالل بارها را راحت تر از انواع دیگر منتقل می کند. این امر باعث افزایش ظرفیت بار، پتانسیل و سرعت بیشتر می شود. برخی از مزایای این نوع گیربکس نسبت به انواع دیگر در زیر خلاصه می شود:

با توجه به نیروی رانش و افزایش اصطکاک لغزشی بین اجزاء، گیربکس پارالل با راندمان کمتری نسبت به انواع دیگر عمل می کند.

دندانه های زاویه دار به تدریج نسبت به دندانه های چرخ دنده به هم متصل می شوند تا بتوانند هموارتر حرکت کنند.

گیربکس پارالل و همچنین چرخ دنده های مارپیچ عمدتا بادوام بوده و برای کاربردهای با بار زیاد مناسب است.

این نوع سیستم، پتانسیل انتقال قدرت و حرکت بین شفت هایی با زاویه راست یا موازی را دارد.

 

  • کارایی گیربکس

مجموعه گیربکس های پارالل دارای چرخ دنده های شفت موازی هستند، بنابراین بازده اساسی آن قابل توجه است، بین 90 تا 99.5 درصد. برای گیربکس های محرک، از انواعی از آرایش ماژول های معمولی (عمود بر دندانه ها) استفاده می کنند و دیگران از پیکربندی ماژول شعاعی (عمود بر محور) استفاده می کنند، که دارای بخش های مختلف از لحاظ شکل دندانه است. برای استفاده از چرخ دنده های مارپیچ استاندارد، سازندگان حرفه ای دو خط از مجموعه تنظیمات ماژول شعاعی و انواع سیستم های ماژول معمولی را ارائه می دهند.

حتما مطالعه کنید  وینچ های آبخوری و دانخوری

نتیجه گیری:

چرخ دنده ها از عناصر انتقال مکانیکی دندانه دار برای انتقال حرکت و قدرت بین اجزای ماشین استفاده می کنند. چرخ دنده هایی که در جفت های متصل عمل می کنند، دندانه های خود را با دندانه های یک چرخ دنده یا قطعه دندانه دار دیگر می بندند که از لغزش در حین انتقال جلوگیری می کند. هر چرخدنده یا جزء دندانه دار به شفت ماشین یا جزء پایه متصل می شود، بنابراین بسته به طراحی و ساختار جفت دنده، انتقال حرکت بین محور محرک می تواند منجر به تغییر جهت چرخش یا حرکت شود. در اینجا می توانید به منظور کسب آگاهی بیشتر در رابطه با کارایی بیشتر گیربکس پارالل از متخصصین مجرب در این زمینه کمک بخواهید.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
دریافت قیمت و مشاوره